|
De microfoon van deze maand, de Altec Lansing D 645 dynamische supercardioïde, is eigenlijk een Electro-Voice RE 15, gelabeld voor Altec. Afgezien van dat label zijn beiden identiek.
In 1968 presenteerde Electro-Voice een nieuwe microfoon, bedoeld voor zang, in de hand of op een standaard, en op een 'hengel' als boommicrofoon voor televisie. Het was de opvolger van EV's 666, een bewezen succes (microfoon van de maand september 2015), en het eerste model met EV's 'Variable D' techniek.
De nieuwe RE 15, die qua vorm sterk lijkt op de AKG D 19, was een verdere ontwikkeling van die techniek: openingen in de behuizing, op verschillende afstanden, zorgen ervoor dat geluid de achterkant van de capsule kan bereiken. Dit resulteert in een geluid dat niet wordt beïnvloed door het 'nabijheidseffect' dat andere microfoons 'dreunend' doet klinken als ze dichtbij worden gebruikt. De 666 had drie openingen, de RE 15 had gleuven langs de hele behuizing.
Met de RE 15 maakte het niet uit of artiesten de microfoon 'inslikten' of ver weg hielden: het geluid zou hetzelfde blijven, alleen het niveau varieerde, niet de toonbalans. Dat was uniek.
Het supercardioïde opnamepatroon is relatief breed en bijna 'dood' aan de achterkant, dus heel geschikt voor televisiegebruik. De frequentierespons is egaal en natuurlijk. Om ongewenste lage frequenties te verminderen, kan een ingebouwd low-cut filter worden ingeschakeld.
De interne delen van het RE 15 element zitten in elkaar, een bijna solide mechanische structuur, zeer goed bestand tegen schade door mechanische schokken.
EV presenteerde al snel een hele reeks 'variabel D' typen: de RE 16, voor vocals, met extra popshield, de RE 10 & RE 11 budgetversies van de RE 15 en 16, en de RE 20 broadcastversie (microfoon van de maand april 2014).
Elvis koos de RE 15 voor zijn 'Come Back Show' in 1968 en zou die jarenlang gebruiken, zowel live als in de studio, andere beroemde artiesten volgden.
Dolly Parton zong in een RE 15 voor de meeste van haar studio-opnames, zoals 'Jolene' en 'Nine To Five'. Die microfoon werd bewaard in een doos in de CBS-studio, en mocht alleen door haar worden gebruikt.
Op de tweedehandsmarkt worden deze microfoons gekocht door een nieuwe generatie die ze graag wil gebruiken; live of in de studio.
Dit is een van de modellen die te vinden zijn in mijn boek Witnesses of Words. Nog steeds het enige boek over vintage microfoons.
|
|
|
|
Top: de slanke D 645 / RE 15, niet dikker dan de XLR plug
Midden: de zijkant met gleuven en verzonken schakelaar & Elvis
Onder: nogmaals de D 645 en de EV introductie uit 1968
|
|
|
|